یادگیری موفقیت از طبیعت

در این مقاله، خلاصه‌ی فصل پنجم از کتاب “راز شاد زیستن” اثر اندرو متیوس را ارائه می‌شود که در مورد یادگیری موفقیت از طبیعت است.

فیزیکدانان معتقدند جهان هستی، توده ی بزرگی از انرژی است که با سرعت های مختلفی، در حال ارتعاش است. وقتی اندیشه ای در ذهن دارید، مغز شما انرژی و ارتعاش می سازد واز طرفی، چون برای هر عملی عکس العملی است، بابت هر اندیشه در ذهنمان یک عکس العمل نتیجه به وجود می آید. طبیعت را الگوی خود قرار دهید و با یادگیری از طبیعت به موفقیت برسید.

انسان می تواند در طول روز پنجاه هزار اندیشه خلق کند.

افلاطون می گوید: واقعیت توسط ذهن خلق می شود و با تغییر ذهن، می توان واقعیت را تغییر داد و مارکوس اورلیوس در این زمینه می گوید: زندگی هر فرد ساخته ی اندیشه هایش است.

شما نیز جزئی از این جهان هستید، جزئی نه کمتر از ستارگان و نه کمتر از درختان، این حق شماست که در این جهان باشید، چه قبول کنید و چه نکنید، دنیا به همان شکلی است که باید باشد.

طبیعت، همواره کارهایش را به موقع انجام می دهد، درخت یک شبه رشد نمی کند، الماس یک هفته ای الماس نمی شود. پس برای ارزشمند و باشکوه شدن، زمان لازم است. پس بیاییم با یادگیری از طبیعت، مسیر رشد را همان طور که هست بپذیریم. زندگی ما باید در یک چرخه جریان داشته باشد. همان طور که بعد از زمستان سخت بهار می آید. طبیعت هم گاهی اوقات نیاز به استراحت دارد همچون خاک. خرس ها و مارها هم به خواب زمستانی می روند، پس استراحت را یک نیاز و یک ضرورت بدانید، نه یک هدف و یادگیری از طبیعت را فراموش نکنید.

از بچه ها بیاموزیم

عشق، یعنی در وجود انسان ها به دنبال خوبی بگردیم و اگر قادر به انجام چنین کاری باشیم و آن را همواره انجام دهیم، آن گاه شادی و سعادت خود را تضمین خواهیم کرد. چون زندگی ما بازتابی از وجود خود ماست، هر چقدر عشق و زیبایی بیشتری دریافت کنیم، تکامل و رشد، بیشتر خواهد شد. بنابراین برای ما عشق یعنی همه چیز.

بچه ها در قیاس با بزرگتر ها بیشتر می توانند اوقات خود را به شادی و نشاط سپری کنند. آن ها می دانند که چگونه بخندند و برای خندیدن بهانه ای ندارند. هر چیزی را به سادگی می پذیرند و از قدرت تخیل بسیار بالایی برخوردار هستند. بچه ها تا به خواسته هایشان نرسند مایوس نمی شوند و دست بردار نیستند. پس اوقات بیشتری را با بچه ها سپری کنید و از آن ها چیزهای بیشتری درمورد قدرت خندیدن، تخیل و انعطاف پذیری بیاموزید.

پیوسته در حرکت باشیم

کشتی هایی که به دریا می روند، نسبت به کشتی هایی که در بندر و ساحل لنگر انداخته اند، عمری به مراتب طولانی تر دارند. نکته ی اصلی این است که پیوسته در حرکت باشیم، افکار خود را وسعت دهیم و بیاموزیم ، تا وقتی در جنب و جوش باشیم دیگر وقتی برای نگرانی نیست. رمز شادی و تکامل د رکار و حرکت است.

جهان هستی، همواره ما را به تکاپو و مشغول بودن ترغیب و تشویق می کند. فقط زمانی می توانید چیزی را که داریم برای خود نگه داریم که نهایت استفاده از آن را بکنیم. آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید همه چیز روال عادیش را طی کند.

از لحاظ علمی، تا وقتی آرامش داشته باشیم، ریتم امواج مغزی در یک حالت آرام قرار می گیرد یعنی امواج آلفا را نشان می دهد و در چنین حالتی فرد، توانایی و خلاقیت بیشتری از خود نشان می دهدو به نتایج بهتری می رسد.ما می توانیم از طبیعت الهام بگیریم، حتی پرندگان و حیوانات هم کل شبانه روز کار نمی کنند. آنها برای هر چیزی حدی قائل می شوند. هرگز گنجشک ها شب کاری نمی کنند.

زمانی شادی و شور و حال بیشتری برای زندگی خواهیم داشت که نگران نتیجه ی نهایی نباشیم، برای رسیدن به  اهدافتان جدیت به خرج دهید وکوشش کنید ولی خود را اسیر نکنید.

در یک کلام

همراه شدن در مسیر طبیعی امور و استراحت دادن به خود، به اندازه ی خود فعالیت اهمیت دارد. همان طور که کلود دو باسی می گوید: [quote]موسیقی، فضای میان نت هاست.اگر فکر کنید از تمام چیز هایی که اتفاق می افتد آگاهید، اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید. انیشتین می گوید: هر چی بیشتر می دانم، بیشتر متوجه این موضوع می شوم که چیزی نمی دانم.[/quote]

ذهن یک معجزه است. توانایی و قدرت آن برای نفوذ در ناشناخته ها و بدست آوردن نتیجه، در واقع ورای فهم و درک ماست.

زندگی ملالت بار نیست ، بلکه کسالت و ملال در وجود انسان هایی است که از پس عینک تیره بدبینی به زندگی نگاه می کنند. خیلی از انسان ها در بیست و پنج سالگی می میرند اما فقط تا هفتاد سالگی دفن نمی شوند. بعضی ها به هر چه می نگرند آن را پر از زیبایی و سحر و اعجاز می بینند، در حالی که عده ی دیگر هرگز آن ها را نمی بینند.

خلاصه فصل دوم کتاب “راز شاد زیستن” اثر اندرو متیوس: زندگی در زمان حال

خلاصه‌ی فصل سوم کتاب “راز شاد زیستن” اثر اندرو متیوس: تفکر مثبت و قانون جذب

خلاصه‌ی فصل چهارم کتاب “راز شاد زیستن” اثر اندرو متیوس: اهمیت هدفگذاری در زندگی

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *