چنانچه خود را تغییر دهید، زندگیتان تغییر می کند

در این مقاله می خواهیم در مورد تغییر در زندگی روزمره بحث کنیم. هر یک از ما می کوشد خلق و خو و سرشت شریک زندگیش را تغییر دهد. برای این منظور گاهی اوقات صدایمان را بلند می کنیم اما اغلب موثر واقع نمی شود. سپس در کمال ادب و مهربانی از او تقاضا می کنیم در رفتارش تجدید نظر کند و بسیاری از اوقات کار ساز نیست. در مرحله بعد برای تغییر رفتارش به دلیل و برهان و منطق متوسل می‌شویم، باز هم موثر واقع نمی شود. سپس می کوشیم با خرید هدیه‌ای او را به تجدید نظر در اخلاق و رفتارش بر انگیزیم اما تلاش‌مان بیهوده است. پس چه باید کرد؟ ساده است! به جای اینکه شریک زندگیتان را عوض کنید، خودتان را تغییر دهید.

تغییر در زندگی روزمره یک شبه اتفاق نمی افتد

ممکن است گفتن این مطالب از انجام دادنش آسان تر باشد. وقتی می کوشید خود را عوض کنید، حس می کنید نیرویی فزاینده و سهمگین از ژرفای وجودتان در مقابل این تغییر ایستادگی می کند. خود را در  این مرحله کنترل کنید. به هر حال نمی توانید یک شبه عوض شوید، زیرا هر چیز بتدریج تغییر می کند. تغییر ناگهانی تعادل و توازنتان را بر هم می زند و عدم تعادل روحی تان به خشم، دلخوری و سایر احساسات منفی منجر می شود، و این طور دقیق بر خلاف کاری است که قصد دارید انجامش دهید.

اول از خودتان شروع کنید

برای دستیابی به هر هدف باید از راه و روشی خاص پیروی کنید. این قاعده در مورد تغییر اخلاق و رفتارتان نیز صادق است. به جای این که از تغییر نکردن طرف مقابل رنجش به دل بگیرید و حس کنید که بی بست رسیده اید، اگر خود را به جای او بگذارید و همه چیز را از دریچه چشمش ببینید، به این نکته پی می برید که او هم آرزومند است که بسیاری از عادت های شما تغییرکند.

نمی توانید اخلاق و رفتار دیگران را به طور کامل تحت کنترل در آورید اما قادرید تمام خصوصیات اخلاقی و عادت ها ی شما تغیر دهید او هم آرزو مند است که بسیاری از عادت های شما تغییر کند. شما نمی توانید اخلاق و رفتار دیگران را تحت کنترل د ربیاورید اما قادرید تمام خصوصیات اخلاقی و عادت‌ها ی خودتان را تغییر دهید. بنا براین بهترین و آسان ترین راه تغییر در زندگی روزمره، تغییر اخلاق و رفتار خودتان است.

متاسفانه ما درست خلاف این راه را در پیش می‌گیریم. بدون کوچکترین تغییری در عملکرد خویش، می‌کوشیم دیگران را تحت کنترل در آوریم. چنانچه گفته شد شما هرگز قادر نیستید همسر، فرزندان، رییس، همکاران، خویشاوندان و دوستانتان را عوض کنید. خیر، ایجاد تغییر در آن‌ها بسیار دشوار است و وقتی به این واقعیت چشم بگشایید که بر اوضاع و شرایطی که اغلب می‌کوشید تحت کنترل در آورید اقتداری ندارید، از کوره در می‌روید و عصبانی می‌شوید.

[quote]به جای کوشش برای عوض کردن اطرافیان و صد ها نفر از افرادی که در زندگی روزانه با آنان سرو کار دارید تنها یک نفر را تغییر دهید و آن یک نفر کسی نیست به جز خود شما.[/quote]

ضرورت تغییر ذهن نیمه هوشیار

در سال‌های اخیر به موازات پیشرفت در سطوح مختلف علم و تکنولوژی، رشته‌ای تحت عنوان رشد و توسعه فردی مورد توجه روان‌شناسان علوم رفتاری قرار گرفته است. این مبحث حاوی بسیاری از اصول اساسی برای کارآیی و شکوفایی انسان است و پایه و اساس خوشبختی و موفقیت پایدار را پی ریزی می‌کند.

[quote]ذهن انسان دو بخش دارد: هوشیار و نیمه هوشیار. یک قطعه یخ شناور در آب را بهترین مثال برای تفکیک دو بخش ذهن می‌توان دانست. بخش کوچک و قابل رویت آن را می‌توان به ذهن هشیار تشبیه کرد و بخش بزرگ درون آب همان ذهن نیمه هوشیار است[/quote]

برنامه‌ریزی‌های ذهن از دوران کودکی و زمانی که هنوز حواس پنجگانه شکل نگرفته و قوام نیافتاده، اندک اندک بر لوح ضمیر کودک ثبت، ضبط و مستحکم می‌شود. والدین، دست اندر کاران مدرسه، دوستان و افرادی که در زندگی کودک نفوذ دارند طراحان و برنامه ریزان ذهن نیمه‌هوشیار هستند. متاسفانه آنان بدون توجه به تاثیر زیان بخش القائات منفی، کودک و نوجوان را با اطلاعات ناهنجار و برنامه نویسی های منفی پر می کنند. این گرایش ها مدام و روزانه اند و نهایتا به عادت تبدیل شده و منش بچه ها را شکل می بخشند. به طور مثال والدین ممکن است ندانسته و ناخواسته در الگوی مخربی نظیر بدقولی، خرده گیری از دیگران، دروغ و غیبت و توجیه کردن، اعمال و کردار ناپسندشان را به فرزندانشان منتقل کنند.

بسیاری از والدین با توجه و مراقبت بیش از حد از فرزندشان، ناخواسته و ندانسته نمی گذارند که او هویت ، فردیت و استقلال و ارزش خود را احساس کند و فردی متکی به خود بار آید.

اوضاع و شرایط نیز در منش انسان نقش دارد. به طور مثال اگر فردی در خانواده فقیر به دنیا آید به طور قطع الگوهای رفتاری تهیدستی و استیصال احاطه اش کرده و تصویری کوچک، و آلوده به بدبینی نسبت به خزانه بیکران کائنات در ذهنش تثبیت می شود. تردیدی نیست که او پس از رسیدن به دوره بلوغ و پیوستن به جامعه به طور خودکار از برنامه های ذهنش پیروی می کند. گر چه بعضی اوقات با توصیه یک دوست و یا برخورد با بعضی مسایل به خصوصیات و گرایش های نامطلوبش پی می برد اما به طور طبیعی مایل نیست به کمبود هایش اعتراف کند و برای رفع آن چاره ای بیندیشد.

به طور کلی بیشتر مردم بر این باورند که مشکل برون از آنهاست و اگر افراد و عوامل دیگر شیوه رفتارشان را اصلاح کنند، مسایل شان حل می‌شود. حتی اگر یکی از نزدیکانشان با فردی دیگر بحث و جدل می کند، بدون این که بدانند موضوع چیست و حق به جانب کیست، از فردی که به آنان نزدیک تر است حمایت می کنند، تردیدی نیست که به دلیل این قبیل شرطی شدن ها و برداشت های اجتماعی مستحکم، ورود به قلمرو درون و بازنگری کاستی های خویش دشوار اما شدنی است.


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *